JAWA "panelka"

Renovace Jawa 250 typ 592

Renovace Jawa 250 typ 559

Renovace Jawa 250 typ 590 Sport

 

 

JAWA "panelka"

   V roce 1962 přichází na trh po úspěšných typech Jawa 250-353 a Jawa 350-354 všeobecně označovaných jako "kývačky" nové typy Jawa 250 typ 559/02 a Jawa 350 typ 364/06 , které kvůli charakteristickému tvaru horní poloviny krytu světlometu dostaly  přízvisko "panelka" . U těchto motocyklů došlo kromě této změny také ke změně tachometru z kulatého na oválný, byla vyměněna i spínací skříňka za skříňku s patentovým klíčem a zadní světlo dostalo kryt z plexiskla. Také sedlo bylo změněno , bylo nyní uzamykatelné a teprve po jeho odklopení bylo možno otevřít z prostoru pod sedlem víka bočních schránek .

 

Třistapadesátka měla zvýšený výkon z 16 na 18 koní úpravou kanálů - vzhledově však zůstal motor beze změn. Motor dvěstěpadesátky typu 559 byl ale přepracován celkem podstatně .Jeho výkon stoupl z 12k na 14k přičemž bylo použito válce nové konstrukce.Válec byl vyšší ,takže převážná část přepouštěcích kanálů byla ve válci a jen malá část ve skříni.Proto i karburátor byl přišroubován na válec motoru a ne na skříň jako u předchozích typů. Matice výfukových kolen byly změněny a šroubovaly se do vnitřních závitů ve válci.

 

U prvních sérií typu 559 bylo z důvodu výrobního zjednodušení použito uložení klikové hřídele na dvou ložiscích proti třem u předchozích typů ( v jednom vpravo na straně dynama a ve dvou vlevo na straně primárního převodu).U pozdějších sérií motorů se ale opět přešlo na uložení ve třech ložiscích.

V roce 1964 došlo k modernizaci obou panelek.Byla uvedena dvěstěpadesátka typ 559/04 a třistapadesátka typ 360. U těchto typů byla upravena spojka , která byla nyní daleko bezpečnější proti prokluzu. Rekonstruován byl i automat vypínání spojky.Upravena byla i přední vidlice na které byl uchycen tlumící systém ke spodku kluzáků.Zadní kolo bylo opatřeno pryžovým tlumičem záběru. Současně s typem 559 byl vyráběn typ 590 který měl 19´´ kola.

Samostatnou kapitolou panelky byla Jawa Automatic s automatickou spojkou , která byla natolik konstrukčně podařená , že ji okopírovala i Honda a po létech tahanic s Jawou musela Honda tuhle lumpárnu přiznat . Motor se liší celkem minimálně, místo klasické spojky je namontována automatická odstředivá spojka, která je rozměrnější a proto muselo být upraveno i olejové víko. Právě tohle víko je hlavním poznávacím znakem Jawy Automatic . Spojky byly ale vzájemně vyměnitelné , proto není osazení tohoto víka zárukou , že je pod ním namontována automatická spojka. Motocykl je díky automatické spojce možno ovládat pouze řadící pákou,plynem a brzdami. Po přidání plynu se motocykl plynule rozjíždí díky odstředivé spojce a po zastavení se spojka automaticky rozpojí a motocykl běží na volnoběh.

V roce 1969 byl z důvodu neustále přísnějších předpisů představen nový typ dvěstěpadesátky 250-592,který měl sníženu hlučnost a doplněnou elektrickou výzbroj o světelné ukazatele směru.Elektrická výzbroj měla dynamo se zvýšeným výkonem na 50 W.Nádrž byla převzata z typu Californian.Změněn byl i přední blatník a zadní koncová svítilna.Tento poslední typ "panelky" se vyráběl až do roku 1974.

Technická data Jawa 250

  Jawa 250-559 Jawa 250-592
Motor: Dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec
Objem: 248,8 cm3
Vrtání x zdvih: 65 x 75mm
Výkon: 14k/5000 ot./min. 12k/4500 ot./min.
Plnění motoru: karburátor JIKOV
Napětí elektroinstalace: 6V
Převodovka: čtyřstupňová
Brzda vpředu: mechanická jednoklíčová
Brzda vzadu: mechanická jednoklíčová
Rozvor: 1335mm 1355mm
Výška: 1025 mm
Délka: 1980mm
Přední pneu : 3,00-16´´ 3,25-16´´
Zadní pneu: 3,25-16´´ 3,50-16´´
Ráfek přední : 1,85Bx16´´
Ráfek zadní: 1,85Bx16´´ 2,15Bx16´´
Pohotovostní hmotnost: 140 kg 142 kg
     

 

 

Tabulka seřízení karburátoru pro Jawu 250 typ 559:

Seřízení karburátoru JIKOV

typ
 

typ 559/02 typ 559/04,05,06

590/00

2926 SD-11b 2926 SDb-2769
pro záběh hlavní tryska 96 92
volnoběžná tryska 50 50
jehla (zářez shora) 3 2
šroub seřízení běhu naprázdno 1/2 1/4
po záběhu hlavní tryska 96 92
volnoběžná tryska 50 50
jehla (zářez shora) 2 1
šroub seřízení běhu naprázdno 1 1/2