JAWA "kývačka"

Jawa 250 typ 353 "mezityp"

Jawa 350 typ 354 se side Velorex 560

Katalog ND

Návod k obsluze

 

 

 

JAWA "kývačka"

   Po veleslavné Jawě "pérák" přišla Jawa v roce 1953 s novými typy motocyklů a to dvěstěpadesátkou typ 353-01 a třistapadesátkou typ 354-01. Díky zcela nově řešenému odpružení zadního kola kyvnou vidlicí dostaly motocykly záhy přízvisko "kývačka" . Zadní kyvná vidlice byla osazena dvojicí hydraulických tlumičů se zdvihem 100mm. Díky tomuto zdvihu kopírovalo zadní kolo povrch vozovky velmi plynule a díky hydraulickým tlumičům také bez odskakování , které bylo typické pro dosud používané kluzákové pérování. Motocykl také dostal přední teleskopickou vidlici s hydraulickými tlumiči a její zvih byl zvětšený  na 130mm. Konstrukce přední i zadní vidlice výrazně zlepšila jízdní vlastnosti těchto motocyklů.

 

První typy kývaček , dnes označované jako "mezitypy" měly 16´´ kola s jednostrannými brzdami. Motory byly až na několik drobných úprav shodné s motory z "péráka". V listopadu roku 1955 byly vyměněny jednostranné náboje kol za široké náboje kol s litými brzdovými bubny s novým uchycením výpletu kol. Tím došlo samozřejmě  i ke změně brzdových čelistí a zvýšila se účinnost brzd.

Na první typy "kývaček" byly montovány výfuky "rybiny" .Ty byly v roce 1957 nahrazeny výfuky doutníkového tvaru . V témže roce byla i změněna palivová nádrž , která již nenesla spínací skříňku .Spínací skříňka tzv. "bošárna" byla umístěna do přední masky. V témže roce byla provedena i řada dalších úprav , např. na přední vidlici, kde byly použity pružiny o větším průměru a to vně nosných trubek a současně byly přepracovány hydraulické tlumiče . Sání motoru bylo také kompletně změněno a to tak , že původní sítkový filtr byl nahrazen  uzavřeným plastovým  sacím boxem pod sedlem řidiče . V tomto boxu byla osazena vyměnitelná papírová filtrační vložka.

"Kývačky" se vyráběly celou řadu let v různých typech a ohromných sériích . K nejzásadnější změně "kývačky" došlo v roce 1962 kdy byla změněna maska světlometu a tak se objevila populární "panelka" .

 

Technická data Jawa "kývačka"

  Jawa 250 typ 353 Jawa 350 typ 354
Motor: Dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec Dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec
Objem: 248,5 cm3 344 cm3
Vrtání x zdvih: 65 x 75mm 58 x 65mm
Výkon: 12k/4750 ot./min. 16k/4700 ot./min.
Kompresní poměr:   1:7
Maximální rychlost: 105 km/h 120 km/h
Plnění motoru: karburátor JIKOV 2926 TŘ karburátor JIKOV 2924 TŘ
Objem nádrže: 13l
Napětí elektroinstalace: 6V
Převodovka: čtyřstupňová
Primární převod: řetěz 3/8"x3/8" 60 článků řetěz 3/8"x3/8" 64 článků
Sekundární převod: řetěz 1/2"x5/16" 119+1 článků řetěz 1/2"x5/16" 119+1 článků
Poměr primárního převodu: 1:2,045 1:1,66
Poměr sekundárního převodu: 1:2,421 1:2,55
Brzda vpředu: mechanická jednoklíčová pr.160mm
Brzda vzadu: mechanická jednoklíčová pr.160mm
Rozvor: 1318mm
Výška: 1025 mm
Délka: 1980mm
Maximální zdvih př. vidlice: 130mm
Maximální zdvih zad. vidlice: 100mm
Přední pneu : 3,25-16´´
Zadní pneu: 3,25-16´´
Ráfek přední : 1,85Bx16´´
Ráfek zadní: 1,85Bx16´´
Hmotnost bez paliva: 132kg 142 kg
Hmotnost s palivem: 142kg 152 kg
Nosnost: 160kg 160 kg