HONDA GL1000

Technická data HONDA GL1000

Fotogalerie HONDA GL1000

Oprava GL1000

 

 

HONDA GL1000 Gold Wing

 Historie motocyklu HONDA Gold Wing sahá do roku 1975,kdy byl představen prapředek tohoto legendárního motocyklu.Jednalo se o typ GL 1000 který byl nejsilnějším a nejtěžším sériovým motocyklem své doby.Vážil 295 kg a jeho výkon 82 k byl v té době skutečně impozantní. Wing byl uveden na trh jako odpověď Hondy na Kawasaki Z1,která zastínila CB 750.Motocykl získal oblibu především v Americe kde byl využíván pro dlouhé cestování a jeho majitelé jej začali pro tyto účely individuálně upravovat.Netrvalo dlouho a těmito úpravami se začala zabývat řada firem které začaly nabízet a montovat na Wingy obří kapotáže,kufry,rádia a vysílačky.

 

Majitelé Wingů se začali sdružovat do četných klubů a Wing se stal skutečným kultem. Honda musela zákonitě reagovat a proto v roce 1980 představuje model Intestate který již byl v sérii vybaven kufry, ochrannými rámy a kapotáží.Tento typ dostal i motor se zvětšeným obsahem na 1085 ccm,který měl ještě příznivější průběh točivého momentu.Ukázalo se že je to krok správným směrem a proto následoval model Aspencade který již měl podstatně lepší jízdí vlastnosti i výbavu,která již obsahovala i audiosystém,opěrky rukou pro spolujezdce a kompresor pro řízení tlaku v pneumatických tlumičích. První Wing se tak stal základem dlouhé řady která je ve výrobním programu Hondy pravidelně a pečlivě opečovávána a zdokonalována a v současné chvíli se honosí typem GL 1800 se šestiválcovým motorem a s náloží takové techniky,že z toho jde hlava kolem,ale to už je z jiné pohádky.Mezi babkou GL 1000 a současným modelem GL 1800 je skutečně propastný rozdíl, přesto má GL 1000 svoje kouzlo i dnes.

Jízdní vlastnosti jsou těžkopádnější díky vysoké hmotnosti stroje (jenom motor s chladičem váží 103 kg) ale díky nízko umístěnému těžišti se stroj ovládá celkem dobře,pouze při sportovnější jízdě dochází k vlnění stroje.

Motor je skutečně základem celého Winga a jeho pojetí bylo pro motocykl skutečně originální.Jedná se o vodou chlazený čtyřválcový boxer o obsahu 999 ccm který byl vyladěn do síly a poskytoval motocyklu skutečně slušnou akceleraci.Jeho výkon a točivý moment byl ideální pro plynulý styl jízdy kdy se jezdec řazením příliš neunavil.Motor táhne již od 2500 ot. /min. a při rychlosti 110 km/h točí něco kolem 4000 ot./min. a proto je jízda skutečně sametová.Rozvod je řešen gumovými ozubenými řemeny.

 

Za nízko umístěné těžiště vděčí stroj plochému motoru,ale i umístění palivové nádrže pod sedlem.Ta falešná je ve skutečnosti jen skořepina ve které je umístěno plnící hrdlo skutečné nádrže,elektroinstalaci,expanzní nádobu,páku nožního startování a vzduchový filtr.

Pětistupňová převodovka je dobře odstupňovaná a sekundární převod je kardanovou hřídelí,což bylo v době uvedení na trh u sériového motocyklu průkopnické a při váze a výkonu stroje i opodstatněné řešení.

Prvenství měl Wing i v použití tří kotoučových brzd.Vpředu byly použity dva kotouče průměru 232 mm a vzadu jeden kotouč o průměru 250 mm.Všechny tři brzdové třmeny byly dvoupístkové.

I pokud jde o další výbavu byl na tom Wing slušně.Na krytu falešné nádrže byl umístěn palivoměr a v otáčkoměru byl umístěn teploměr chladící kapaliny.

 

PROBLÉMY A ZÁVADY:

První typ měl slabinu v chlazení,termostat spínal pozdě ventilátor a v důsledku toho se poškozovalo těsnění pod hlavou. Tento problém se dá vyřešit výměnou termostatu za automobilový termostat VW.

Mohou se objevit problémy s netěsností vodní pumpy.

Problémy mohou přinést trhliny v sacích hrdlech karburátorů.

Kloub karbanu je značně namáhán a proto je dobré jej kontrolovat i s těsnící gumou.

Brzdiče je třeba kontrolovat protože mají tendenci oxidovat a drhnout.

Rozvodové řemeny je nutné měnit včas.Je možné použít řemeny z dodávky TN ACTY.

Karburace je poměrně choulostivá na synchronizaci a je proto dobré ji každý rok seřídit.

Ventilové vůle se seřizují dobře a je vhodné je seřídit každou sezónu.

Je třeba věnovat pozornost elektroinstalaci,která byla často majiteli upravovaná a výsledkem může být poškozen alternátor.Pokud je konektor alternátoru zahnědlý nebo seškvařený signalizuje to přehřátí zaviněné zvýšeným přechodovým odporem,což rovněž může mít za následek brzký konec alternátoru.