HONDA VF 750S

Moje HONDA VF 750S

Restart HONDA VF 750S

 

 

 

 

Moje HONDA VF750S

 

Tahle motorka mi připadala krásná už před 20-ti lety a líbí se mi i dnes. Čas od času jsem sjel inzeráty a tahle mi padla do oka kousek od Drážďan. Prodával ji "východoněmecký" důchodce kterému sloužila 12 let. Vypadala zachovale a kompletně a tak jsem si ji díky pomoci kamaráda dovezl domů. Má sice pár šrámů a přešitou sedačku, ale po tolika letech provozu není divu, je to rok 84 takže je na místě trocha tolerance (-: . Motor běží pěkně, je vidět že se do něj nikdo nevrtal což bylo pro mě při koupi to nejdůležitější a také má nové bačkůrky což jsem uvítal protože bych na ni rád něco najel a ne se na ni jen díval (-: .
Už při koupi bylo vidět, že z karburace občas něco ukápne takže jsem počítal s tím, že se bude muset přetěsnit. Nebylo to nijak markantní, takže jsem to bral jako že "až někdy", když jsem ale večer u kafe pročítal německý techničák a zjistil že výkon 60kW je škrtnut a místo něj je v poznámce 25kW, moje rozhodnutí k demontáži karburace se značně urychlilo (-:. Naštěstí se tu psalo o clonách v sání čímž se mi dost ulevilo, protože by to mělo být snadné.

Druhý den jsem motorku projel, protože jsem potřeboval ohřát motor abych mohl vyměnit olej držíc se hesla  "důvěřuj ale prověřuj". Geib který mi motorku prodával byl sice sympaťák a bylo na něm vidět že po 12-ti letech se s motorkou nijak snadno neloučí, ale kdo ví, kdo ví.... Chtěl jsem mít také srovnání jak to jede s 25kW a jak s 60kW ale už po první sadě řazení mi bylo jasný, že se to nedozvím, protože uškrceno prostě není. VeFka odvalovala tak, až se mi trochu na mokrý silnici zpotily záda, na 750 kubíků dobrý, na moje potřeby až až a ten pověstný zátah véčtyřky mě vykouzlil úsměv na tváři. Jo tohle jsem chtěl do garáže a teď to mám, to je dost dobrý... na světě je hezky (-: .

Následovalo vypuštění oleje a očekávání co bude na dně. Ani věštkyně nebývají tak vzrušené při pohledu do kávové sedliny hledajíc náznaky toho co bude zítra jako jsem byl já, když jsem v černé 10W40 hledal náznaky toho co se v motoru dělo včera (-: . Dost se mi ulevilo, když jsem našel jen pár kousků těsnícího papíru. Slyšel jsem toho dost o problematice chlazení a mazání zadních válců takže jsem byl připraven na cokoli. No uvidíme, to že v oleji nic není ještě neznamená že je vše OK , ale je to alespoň dobrý začátek.

Při povolování výpustního šroubu mi bylo jasné, že aspoň nějaký ten problém mám, protože šel povolit podezřele lehce a vypadl na mě žmolek silikonu. Bylo to jasný, Geib měl sílu. Asi už ne teď, s čtvrttunovou VeFkou měl evidentně co dělat, ale měl jí dvanáct let, to tehdy ještě určitě sílu míval (-:. Vana tedy dolů. Vlastně mi to ani moc nevadí, protože jsem si stejně hrál s myšlenkou že zkontroluju a vyčistím sací koš, tak s chutí do toho ....... a vůbec.

Abych sundal vanu musí dolů výfukové svody a to už je celkem legrace. Nakonec mám dole komplet výfuky i zadní kolo. Ale co, aspoň zkontroluju obložení zadní brzdy a ložiska v kole. Při manipulaci s kolem mi chvíli trvá než pochopím, že není nikde zaklíněno, ale že je prostě opravdu jen tak těžký, páni za to by bylo ve sběrně asi pěknejch pár kaček. Jo prostě jiná doba (-: .

Mezitím se pouštím do demontáže karburace. Čekám že to nebude žádná slast , ale popravdě jsem celkem příjemně překvapen jak jde všechno snadno, tady se ještě s místem nedělaly žádný cavyky jako dnes (-: .Když je karburace venku povolím pár šroubů co to celé drží pohromadě a najednou mám celkem slušnou hromádku součástek, panečku, kdo tohle sestaví to jsem zvědav (-: .

Po rozborce karburátorů a důkladné očistě dost ušmudlaného vnějšku (unikající palivo a prach cest udělali své) se pouštím dovnitř a jsem překvapen jak je tu čisto. Až na zbytky silikonu, kterými se někdo snažil netěsnosti udělat přítrž, není co čistit. Ale silikon není všemocný, po kontaktu s benzínem z něj zbyla jen trocha rozpatlaného nic, které místo těsnění leda tak špiní. Jediné co úpí po očistě jsou volnoběžné trysky, na nich je vyčištění skutečně znát.

Při kontrole propojovacích palivových spojek je vidět, že O-kroužky které jsem čekal zničené jsou v nečekaně dobrém stavu, přesto ale netěsní. Asi budou unavené stářím, jedu si tedy pro nové.

Nasazuji nové O-kroužky a s překvapením zjišťuji že netěsní také. Je  jasné, že někdo udělal chybu a dal tam špatný rozměr. Ten někdo už neměl dost energie na to aby celý proces opakoval a raději použil silikon, no pěkně (-: . Sháním tedy větší  kroužky a přesně jak se dalo čekat ty jsou zase už moc velké a nenasadím je ani náhodou. Opět trocha japonské zlomyslnosti v podobě osazení kroužků s průměrem 2,2mm. Naštěstí v místní speciálce i tyhle kroužky najdou a já můžu dokončit sestavení karburace.

Po namontování vany a karburátorů s napětím sahám na tlačítko startéru a po chvíli motání se véčtyřka  rozezní, je to krása. Jde znatelně líp než před vyčištěním , ale občas si střelí do výfuků, budu muset udělat podtlaky což se dalo čekat, kupoval jsem přece dámu v letech u které je jasné, že bude nějakou tu péči potřebovat.

Padáky které jsem při rozborce sundal už montovat nebudu, nějak mi k té motorce nepasují, jsem unešen z toho motoru  a nesnesu aby pohledu na něj něco bránilo, to si prostě nezaslouží ((-:.

Při další testovací jízdě se mi rozsvítí Warning a trochu ve mě hrkne. Naštěstí je to jen koncové světlo, tahle motorka má hlídané kde co, kdo by to u takové babky čekal, budu si na to muset zvyknout (-:

 

Na STK vyrážím s trochou obav, S-ko není až tak rozšířené tak by nemuselo být v databázi, no uvidíme, když bude nejhůř zkusím ji postavit na veterány.  Nakonec všechno proběhne v klidu a protokol mám v ruce. Jsem rád, bílé značky mi jsou tak nějak bližší. U motorky mě oslovuje chlapík v montérkách slovy "pěkná motorka, co je to za rok?" což mě samozřejmě potěší, ale tak nějak čekám hovor typu "tý jo tu měl kámoš..." ale chlapík mě odbourá slovy "já mám jedenáctku magnu ale trochu mě zlobí vačky", takže si nakonec dobře poklábosíme, já se mu v duchu omluvím a vzpomenu si na slova mojí maminky "...buď k lidem slušnej a  nad nikoho se nepovyšuj". Já přece vim mami (-: .

Jako další na seznamu jsem měl výměnu zapalovacích svíček. Od Geiba jsem dostal při koupi kopii manuálu, olejový filtr a zapalovací svíčky, takže by to měl být "klaine problem" . Je to takový hezký zvyk dát k motorce něco malého navíc, kapsu to neutrhne, kupce to nevytrhne, ale je z toho takový hezký pocit , který uzavíraný obchod zpříjemní a zanechá hezkou vzpomínku. V tomto případě se to úplně nepovedlo, protože když jsem otevřel první z novoučkých krabiček s NGK DPR8EA-9 zjistil jsem, že je v ní svíčka použitá a další taky a ..... takže jsem Geiba nejprve v duchu proklel, ale vzápětí jsem si vzpomněl, že jsem tohle dělával kdysi taky než jsem se to násilně odnaučil, když už jsem neměl kam co v dílně dát. Ono totiž to "třeba se to někdy hodí" je hrozný zlozvyk (-:.

Takže jsem svíčky objednal a přešel k dalšímu bodu což byla výměna chladící kapaliny. To je přece maličkost to dám levou zadní. Když zapátrám v paměti kdy sem to naposled dělal tak zjišťuju že vlastně nevim. Jawa to přeci nemá (-:  a u zánovních "japonců" co jsem kdy vlastnil jsem to nikdy nedělal, protože to nebylo třeba, vždycky to bylo přeci dost modrý a dost čistý a tak jsem to neřešil. Takže začnu pátrat a když zjistím že vyráběné kapaliny jsou do cca -38 stupňů Celsia, což mi přijde tak trochu ujetý, protože v zimě nejezdim a v garáži mi teplota pod nulu nepadá. Kdyby jo, tak už mám motky dávno v ložnici, to bych jim přece nemohl udělat (-:.  Takže se rozhoduju pro koupi litru kapaliny který náležitě doplním destilkou a bude to jedna báseň. V zajetí internetu se mi začíná stýskat po lidském hlasu,  takže zavrhuji on-line objednávku a jdu si koupit kapalinu do prodejny Motoříčany. Tam dostanu vyčerpávající výklad o tom, že nejde jen o bod mrznutí, ale hlavně o bod varu, který se ředěním posunuje výrazně níž což není dobře a tak odcházím s třemi litry koncentrátu bez destilky. Při odchodu mám dobrý pocit z toho, že jsem se něco dozvěděl  a i komunikace s živým člověkem mi byla kupodivu (-:  příjemná, jen ztrojnásobení zamýšlené investice mi při mé vrozené šetrnosti trochu kalí radost ((-: , ale co VeFka si to zaslouží , aspoň doufááááám (-:.

Nechutnost vypouštěné kapaliny předčila všechna moje očekávání takže hořkost z vynaložené investice pomalu mizí. Dost času mi zabere vyčištění expanzní nádobky, ale výsledek stojí za to, hladinu už není jen tušit ale je už skutečně i vidět .

 

Poslední co zbývá je předek motorky. Rád bych vyměnil olej v tlumičích , zkontroloval ložiska v kole a brzdy, ze kterých nemám dobrý pocit. Když mám všechno dole, zjišťuju že ložiska v kole už mají to dobré za sebou takže je vyrážím z kola i s gufery a připisuji vše na seznam co koupit. Po demontáži brzd je jasné že je musím rozhodit, nechodí dobře ani pístky ani čepy třmenů.

Pístky brzd jsou v perfektním stavu, to je dobré, jsou tady čtyři a výměna by už peněženku citelně zasáhla, takže úleva. Těsnící gumičky vypadají všechny také dobře, jen pod nimi je hliník třmenů nabobtnalý oxidací, čímž gumičky na pístky vyloženě "utáhl", doufám že po vyčištění bude vše chodit líp. Do gumiček čepů třmenů se dostala vlhkost takže hliník uložení naoxidoval a čepy chytily povrchovou rez, to není dobrý, ale půjde to opravit.
Gufera vidlic sice vypadají dobře, ale když už to mám venku dávám nová, není to až tak snadná demontáž abych to mohl odbýt a investice není tak velká abych ji musel odkládat. Nakonec nová 10W od MOTOREXU. Jen mne trochu zaskočí rozdílná náplň v levé a pravé vidli, bude to díky ANTI-DIVE který také něco pojme. Na tenhle systém jsem vůbec zvědavý, nikdy jsem motorku s ním nejezdil a zatím jsem o něm snad nic dobrého neslyšel takže zvědavost je velká.
Třmeny brzd jsou už pěkně opelichané tak se nakonec pouštím i do jejich nalakování. Po důkladném vyčištění a promazání silikonovou vazelínou "plovou" třmeny tak jak mají a pístky chodí také naprosto volně, takže spokojenost, to brzdit musí ...

Po montáži brzd dávám novou kapalinu i do spojky, zase mě překvapuje jaká hrůza z okruhu vyteče, takže jsem o to víc rád že to dělám. Motorka je opět na kolech, takže skáču do kůže a konečně vyrážím na své vysněné "Sabrině" .  Čekám jak se předvede a čekám i to, že mě někde nechá, no uvidíme.....

Po zkušebním okruhu cca 50km v ní získávám důvěru a troufám si dál. Baví mě to a tak se nakonec vracím s 280km na denním počítadle a v sedle, takže dobrý (-:. Teď už si můžu trochu "zahodnotit" a takhle cítím VF 750S já:

1-POSAZ -  pro mě naprostá paráda, hlavně ruce OK, pokud jde o nohy, musím přesadit řadičku níž abych nemusel tolik zvedat nohu nahoru, ale i to jinak OK a zadek asi tak jako na každý jiný motorce co znám , takže tady velký +. Umím si představit i 800km za den když to bude nutný.

2-VÝKON - na prvních 50km velmi dobrý , pak jsem si zvykl a něco málo mi začalo chybět , ale není to nijak bolestné, takže malé +.

3-BRZDY - čekal jsem že to nebude dobrý, je to přece rok 1984, ale zase  tam jsou vepředu celkem čtyři pístky, nekecám měl jsem to venku , opravdu tam jsou (-: , ale kdybych to neviděl, nevěřil bych. Prostě zklamání, musím si zvyknout, tady velký -.

4-RYCHLOST - pro mě paráda, tahle motorka mi dovoluje pohodovou jízdu, nenutí mě dělat pitominy takže jsem víc v bezpečí (-:  a dokážu si užít jízdu i s čuměním okolo, to jsem chtěl. Cestovka na okresce pohodové "kilo"  a baví to, dálnice 130 se dá, ale nebaví to (-:. Při zvýšeném kvapíku to už ve 160 dost fouká, bylo mi to nepříjemný , víc jsem nezkoušel , neměl jsem potřebu.

5-ZATÁČKY-pro mě dobrý, má nový bačkůrky takže jsem nezkoušel sice Rossiho (-: , ale pár co dobře znám jsem zkusil pro porovnání a nebyl jsem zklamán - sedělo, neplavalo, nekejvalo, jen na dálnici se mi jednou rozkývala ve 130 v mírném oblouku , ale bylo to jen jednou takže asi nerovnost silnice.

6-TLUMENÍ - na rozbitých silnicích utrpení , to už ale i na mé TDM, takže žádný výrazný rozdíl a na těch pěkných silnicích pohoda a úsměv od ucha k uchu. Posledních 20km bylo nejlepších, asi už jsme se líp poznali a našli svoje erotogenní zóny ((-: . ANTI-DIVE jsem nezaznamenal, buď nefunguje, nebo ho nedokážu poznat, prostě jako jinde "bez" ...

7-SPOLEHLIVOST-na věk 32 let se dají čekat nějaké mouchy , takže pár kapek pod kardanem dokážu "Sabrině" pro tentokrát tolerovat ale nechci aby se to opakovalo (-: , což znamená výměnu gufer kardanu, to není nic co bych jí neodpustil. Po jedné ze zastávek jsem ji ale nemohl natočit a to už cítím jako problém, takže to musím najít, asi elektrika, no má jí holka požehnaně, tak aspoň budeme chvíli spolu (-: .