HONDA VF 750S

Moje HONDA VF 750S

Restart HONDA VF 750S

 

 

 

 

RESTART HONDA VF750S

 

Kvůli problémům s chlazením a elektrikou jsem se nakonec rozhodnul pro kompletní repas i téhle motorky, ačkoli jsem jí původně rozebírat nechtěl. Tlak v chladícím okruhu signalizoval problém s těsněním pod hlavou a vrtochy elektriky, která byla na mnoha místech omotaná nějakou nechutnou páskou mně přesvědčily o tom, že je jen otázka času kdy mě někde nechá a to já bych nerad. Bylo mi jasný, že když už vyndám motor z rámu ven , že ji udělám komplet....
Při rozebírání jsem našel pár zvěrstev jak na elektrice tak na chladícím okruhu, které byly opravdu časovanou bombou, takže jsem opravdu rád že VF-ku rozebírám. Podezření na těsnění pod hlavou se také potvrdilo, to na zadních válcích už to mělo za sebou.

 

 

 

 

Rozhodl jsem se, že motor rozeberu komplet a zkontroluju stav všech částí ať vím v jaké je kondici a co od něj můžu čekat. Při dalším  rozebírání se objevilo pár drobných  problémů jako netěsný hlavní spojkový válec nebo opotřebované  gufero řazení, ale nic zásadního. Obával jsem se stavu vaček , protože na ně údajně některé VF-ky mladšího data výroby trpí, ale to se nepotvrdilo a přitom má moje VF-ka nepochybně  najeto dost hóóódně a možná ještě o chlup víc.

Podle info od znalců typu VF byly problémy u prvních motorů způsobeny špatně dimenzovaným olejovým vedením v hlavách válců, které bylo po objevení problémů změněno. Podle stavu součástí to vypadá že  u mojí VF z roku 84´už tenhle problém není.

Uložení kliky ve skříni i ojniční uložení jsou nepoškozené což je opravdu dobrá zpráva, na tyhle starší holky už se všechno špatně shání, takže o starost míň.
Objednávám tedy sadu těsnění a pouštím se do broušení a lakování dílů motoru.
Dělící roviny hlav jsou nepoškozené a po změření rovinnosti se rozhoduji je nezarovnávat. Opravuji tedy jen ventilová sedla, očistím a proměřím ventily, pružiny  a uložení vahadel. Všechny rozměry jsou v tolerancích tak jen vyměním ventilová gufera a hurá se vším zpátky na místo dokud vím kde to bylo (-: .

 

 

Zavření skříně motoru není u VF žádný problém, všechno jde jak na drátkách jen se tam nesmí zapomenout dát držák vodítek rozvodového řetězu, protože do uzavřené skříně už ho nikdo nikdy namontovat nedokáže, věřte mi vím to (-: , takže jsem si zavření motoru dal  tedy dvakrát.

Skazky o problémech s mazáním u VF mě samozřejmě donutily věnovat zvláštní pozornost všem opotřebením, takže jsem důkladně prověřoval i olejové čerpadlo, ale i tady se vešly vůle do limitů .

Spojkové lamely a pružiny jsou také v tolerancích , takže se chystám pomalu na osazení motorových hlav.
Vše sedí jak má a motor dostává konečně podobu mojí oblíbené V4-ky, tahle konstrukce motoru má prostě svůj půvab, to mi nikdo nevymluví (-: .
Pro mě osobně je nastavování rozvodů vždycky dost vzrušující záležitostí (-:. Mám ale vše nastudováno podle německého manuálu , tak by s tím neměl být žádný problém.

Vše je na svém místě, nastavení jsem třikrát zkontroloval,  nic tedy nebrání seřízení ventilových vůlí. Při nastavování vůlí druhého válce je mi jasný, že je něco špatně, ale trvá mi to, než si to skutečně připustím. Pročítám několikrát manuál, točím s motorem a snažím se tomu přijít na kloub. Když už se smířím s tím, že je to "fááákt blbě" tak si beru oddechový čas a jdu se kamarádit s těmi chytřejšími na internetu. Dost mi trvá než najdu na nějakém fóru info "dejte pozor v německém manuálu je špatně popsané nastavení rozvodů" . Přiznám se, že sem se "trochu  vztekal".

Takže na druhý pokus podle anglického manuálu již vše OK, ventilové vůle seřízeny a nakonec vše dobře dopadlo, prostě  konec dobrý , všechno dobré ((-: .

 

Po vyleštění a namontování ventilových vík je motor komplet, ale ještě zbývá dost věcí okolo , takže není čas otálet ....

...díly rámu dostávají nový polyuretanový kabát, tak musím dávat při montáži pozor abych mu neublížil, to by mě mrzelo.

Hodně dílů jsem už měl na VF-ce zrepasováno takže mi skládání jde celkem od ruky. Měním ještě ložiska v krku řízení a pouštím se do repase brzdové i spojkové pumpy, dostávají nový lak a daří se mi sehnat i sady na repasi obou pump.

Elektriku musím celou zbavit neskutečného množství odporné pásky kterou ji někdo chtěl vylepšit, což se teda opravdu nepovedlo....
...měním i pár konektorů a vypárám přívod k tlakovým houkačkám které si na VF-ku někdo namontoval, což nepochopím, protože původní klaksony jí stejně sluší nejvíc a musel jsem je prostě mít, takže trocha shánění a jsou doma, tedy na VF-ce.

Vrchní díly dostávají nový lak včetně polepů. U polepování si užívám trochu stresu, ale nakonec se dílo daří ...

Nakonec ale trable přece jen přicházejí a to v podobě uložení přepákování zadního tlumení. Když jsem VF-ku přivezl tak jsem nechal uložení předělat odborníkovi, protože pouzdra měla velké vůle, ale bohužel se nezadařilo. Nová bronzová pouzdra se nekamarádí s ocelovými čepy, tak se to musí předělávat a to bohužel při vytížení soustružníka znamená nemalé zdržení.....

.... když jsem si nakonec  jednoho jarního voňavého dne konečně vezl zrepasované přepáko domů (-: vypadalo to že už se brzy svezu....

.... poskládání zbytku motorky už byla celkem hračka, jen u poskládání konektorů do předního světla tak aby se dalo smontovat jsem se trošku vyvztekal....

.... po oživení elektroinstalace a nalití všech kapalin, nadešla konečně chvíle prvního startu, pravda je že jsem byl trochu nervózní z toho jak to dopadne takže se mi dost ulevilo, když motor naskočil a běžel tak jak V4-ka má (-: .

Musel jsem dotáhnout nějakou tu sponu na okruhu chlazení, to byla maličkost, ale co mi  pokazilo radost z podařeného prvního startu byl benzín odkapávající z karburátorů. To jsem skutečně nečekal, protože jsem na VF před rozebráním jezdil a nic podobného se nedělo.

Při skládání VF-ky jsem měl radost z toho, že jsem karburaci nasazoval na motor ještě před jeho instalací do rámu, čímž jsem si ušetřil pracnější montáž karburace na motor v rámu a teď jsem si to měl nakonec stejně užít, to mi teda byl čert dlužen.  Objednal jsem tedy hned 4 sady na repasi karburací a dal se do  rozebírání.

Ještě že je dnes díky internetu tak snadné díly objednat. Do týdne jsem měl vše doma a za jedno odpoledne byla karburace zpět na místě a motor znovu běžel, napodruhé už bylo vše OK a tak jsem se hned hrabal do sedla.

Moc pěkně se mi na VF-ce jede a opravdu si to užívám, takže už po prvním odpoledni jsem měl na tachometru o 200km víc. Kromě toho, že jsem špatně odhadl velikost rezervy a vyjel jsem si nádrž do prázdna se žádné jiné problémy neobjevily (-: , takže velká radost.

Ten den mi trvá nezvykle dlouho než za sebou zavřu dveře dílny, nějak se na VF-ku nemůžu vynadívat. Když ji  porovnávám s plakátem na zdi podle kterého jsem ji vlastně stavěl tak to myslím snad celkem sedí ((-: .

Během dalších dvou dní jsem najel dalších 300km a při každé z projížděk jsem hledal možnosti kudy cestu domů ještě o nějaký ten kilometr prodloužit - jo tak to má být , to je to pravé svezení když to opravdu baví a nechce se domů (-: .