YAMAHA TDM

Modely TDM 850

Moje TDM

Yamaha TDM 900

Výměna řetězové sady TDM 850

Výměna oleje TDM 900

Laďák na TDM 900

Pneu na TDM

 

 

 

 

Výměna řetězové sady TDM850

 

 

Jednoho pěkného jarního dne se se mnou pod Ještědem rozloučila moje řetězová sada a tak jsem se po doplížení domů pustil do opravy.
Při zjišťování škod jsem zjistil že jsou dead i ložiska v kole a rozetě což mne moc nepotěšilo )-:  .Rozhodnul jsem se pro řetězovou sadu od DID na www.motoretezy.cz a po objednání jsem ji měl do 24 hodin doma - paráda. Horší to bylo s ložisky , na ta jsem čekal týden.Největší raketu stálo ložisko do rozety.Pustil jsem se do opravy a v sobotu ráno jsem zjistil nemilou věc a to že v kole jsou ložiska 3 a ne 2 která jsem měl koupena a tak hurá do obchodu znova ((-: . Do tabulky jsem uvedl typy a ceny ložisek a gufer která jsem pořizoval pro ilustraci co tahle legrace obnáší. Ložiska 6203 jsou FAG ostatní jsou japonská NTN.
Tabulka ložisek a gufer:
Název Typ Ks Cena/ks
ložisko rozety 63/22 2RS 1 642
gufero ložiska rozety 42x56x7 1 17

ložiska kola

6203 2RS 2 154

gufero ložiska kola

25x47x7 1 25

ložisko kola

6303 2RS 1 129
Stará ložiska jsem rozebral abych vnější kroužky použil k naražení nových a nemusel nic vyrábět.Po rozebrání jsem se nedivil že ložiska odešla,protože uvnitř byla místo vazelíny jen trocha něčeho jako brusná pasta vytvořená z původní vazelíny a prachu.Asi mořský vzduch není to pravé pro tyhle součástky (-: . Takže připravit materiál, vyrazit stará ložiska  a do toho....
Začínám ložiskem rozety,  stálo dost peněz a tak si s jeho narážením pomocí vnějšího kroužku původního ložiska dávám záležet. Ložisko je naraženo cca 6mm pod hranu , takže je třeba mít na paměti že narážecí kroužek bude nutné po naražení vyprostit- mně se to podařilo celkem bez problému,ale lepší je asi kroužek trochu zbrousit .Původní gufero mělo výšku 6mm, to se mi v běžné prodejně koupit nepodařilo,koupil jsem  vysoké 7mm a problém s tím není , takže narazit a hotovo.Do ložiska se narazí ještě distanční rozpěrka na kterou je dobré nezapomenout (-: .
V zadním kole jsou na jedné straně u rozety ložiska dvě a to 6203. Narážecí kroužek už je třeba obrousit na venkovním průměru aby nezůstal po naražení prvního ložiska uvězněn v kole.
Na druhé straně u kotouče je jedno ložisko 6303,uvnitř kola mezi ložisky je rozpěrná trubka.Po naražení gufera je kolo připraveno k montáži
Matky rozety je dobré pojistit lepidlem na závity,matice řetězového kolečka je zajištěna po utažení zajišťovací podložkou.Nový řetěz je dobré při montáži co nejlépe chránit proti nečistotám, je silně namazán a proto se ho všechno chytá jako h..no košile ((-: . Je dobré si při montáži vzpomenout na to co stál a tak nějak automaticky už člověk dává pod motorku kus hadru a dává pozor kam se řetěz pokládá ((-:  .
Po namontování je dobré řetěz od vazelíny otřít a nastříkat již sprejem na řetěz. Řetěz se dá mazat spoustou způsobů, ale ten správný je jen jeden a pěkně je popsán tady:
S výměnou sady a třeba i ložisek jako v mém případě je spojena celkem nemalá investice a také celkem dost práce .Dobrou údržbou se dá podstatně prodloužit interval mezi výměnami a proto se vyplatí určitě řetěz dobře mazat tak jak se má, správně ho napínat tak aby měl vůli kterou uvádí výrobce motorky a čas od času jej očistit ať už jen ručně nebo třeba s pomocí čističe jako je třeba Kettenmax který prodejci řetězů a řetězových sad nabízí.
Napnutí řetězu :