HONDA GL1000

Technická data HONDA GL1000

Fotogalerie HONDA GL1000

Oprava GL1000

 

 

Oprava HONDA GL1000 Gold Wing

 

 Vždycky jsem měl slabost pro silné klasické motorky typu Honda CBX 1000,Kawasaki Z1,Yamaha Xs 1000 a podobné,a proto když jsem našel inzerát na Hondu GL 1000 z roku 1975,nedokázal jsem odolat i když byla zubožená až hanba.Na první pohled mi bylo jasné že by ji koupil jen blázen,protože vypadala hrozně,ale cestou domů už se mi zdála docela pěkná a večer doma už sem po ní toužil tak,že další den stála v dílně a kapala z ní voda,jak na ní roztával sníh.

 

 

 

 

Při rozebírání jsem zjistil,že je to ještě horší než to vypadalo - tak už to bývá a jistě to znáte,ale je to zajímavá práce-jen to bude nějaký čas trvat.

 

 

 

Čas letí a moje Baby Blue stále odpočívá v krabicích. Pár věcí mám sice připraveno, ale je toho zatím poskrovnu. Chtěl bych začít motorem ale je mi jasný že to nebude práce na chvilku tak to pořád odkládám protože času se nedostává.

 

 

 

V létě 2009 se konečně odhodlávám k opravě motoru. Skříň je v hrozném stavu, barva se již na hodně místech odfoukla a oxidace si pod ní dělá co chce. Při demontáži vík zjišťuji jak špatně jsou na tom všechny O-kroužky a začíná mi být jasné že mně uvnitř motoru může čekat nepříjemné překvapení.

 

 

 

 

 

Po demontáži ventilových vík a hlav motoru přichází první dobrá zpráva , jak vačky tak i válce jsou bez poškození a bez rzi v dobrém stavu. Válce jsou bez výrazného opotřebení což potvrzuje počet  najetých mil na tachometru o kterém jsem dosud celkem pochyboval.

 

 

 

Po rozebrání skříně motoru  naštěstí přichází druhá dobrá zpráva - i uvnitř je vše bez poškození a olejový film uchránil všechny součásti pře rzí. To jsem skutečně už ani nečekal . Takže hurá do opravy...

 

 

 

 

 

Po vyjmutí všech součástí ze skříně a vík a po jejich umytí zjišťuju že je to skutečně mizérie a že mně bude stát určitě spoustu času než to budu moci předat do laku )-:

 

Po odstranění barvy a hrubém vybroušení brousím povrch ještě jednou na jemno pod barvu.Času se u toho dá strávit skutečně požehnaně ((-:  ale výsledek už si říká pomalu o vyleštění (-:  .

 

Na nalakovanou skříň a víka už je podstatně lepší pohled  ...

 

 

 

 

 

 

 

Při mytí, kontrole a  opětném skládání převodovky si užívám aspoň trochu legrace , když si svojí hloupostí pomíchám kola (-: .

 

Postupně procházím další díly motoru a po jejich umytí hledám opotřebení  a kontroluji vůle předepsané v servisním manuálu. Většina vůlí se blíží spodní hranici což odpovídá najetému počtu kilometrů takže po naolejování vracím jednotlivé součásti zpět do skříně motoru. Největší dobrodružství je vsunutí pravých pístů do válců.Vkládají se zvenku přes ostré hrany válců a tak hrozí zlomení kroužků a tak si hodně oddychnu, když jsou ve válcích.

 

Při kontrole olejových čerpadel zjišťuji že veškeré vůle jsou naprosto v normálu. Na kamenu hlavního olejového čerpadla je jemná rýha která vypovídá o návštěvě nějaké nečistoty, ale je tak minimální že ji pouze začišťuji. Přesto si kameny hlavního čerpadla píši na seznam dílů které zkusím koupit . Další věc k řešení jsou O-kroužky,gufero a těsnění. Po návštěvě místní prodejny O-kroužků a gufer se mi seznam příliš neztenčil. Většina gufer a O-kroužků v motoru Winga jsou atypy a tak mně čeká návštěva prodejny Hondy. Připisuji ještě pár věcí na seznam který předávám v Hondě a po dvou týdnech se bohužel dozvídám že tam na mně čeká jen pár O-kroužků a gufer, ale nic dalšího se již objednat nedá - trochu jsem to čekal, ale stejně je to blbý. Dozvídám se, že dvě papírová  těsnění k čerpadlu  by se dala objednat ve Státech , ale přijde mi to tak nějak hloupý čekat na dva kusy papíru než přijdou přes moře ((-:  a tak nabídku odmítám a těsnění vyrábím - tloušťka těsnění je 0,2mm.Po složení čerpadel a osazení nových kroužků a gufera šup do skříně ...

 

 

 

 

 

V mezičase kdy nemůžu pokračovat na motoru se zabývám vodní pumpou.Na první pohled nevypadá nijak zuboženě, ale otáčí se s nechutí a tak se rozhoduji pro rozebírku, ačkoli v manuálu je jasný pokyn - "při poškození čerpadla se nepouštějte do jeho opravy a vyměňte je za nové" - no to určitě (((-: . Po rozebrání čerpadla je jasné že ložiska jsou death  je na nich vidět že se koupala v chladící vodě a že jim to neudělalo dobře. Ostatní součásti vypadají na první pohled dobře ale to jen tak dělají (-:  , někudy se tam ta voda dostat musela. Bohužel z nich určitě nepůjde nic koupit a tak budu muset improvizovat. Mám zatím pár tipů tak uvidíme co se podaří. Něco jsem přečetl i na webu, moc mně bavilo číst tenhle  článek  je pěkně napsán a autor popsal skutečně dobře to co je třeba.

Taky jsem si už našel kde se dá koupit nádherná  nová vodní pumpa pro GL 1000 z anticora,která vypadá tak fantasticky , že nevylučuji její koupi ((-:  . 

 

 

Na klikovku z preventivních důvodů nasazuji nové ložisko a nové gufero a s napětím ji vkládám do motoru.

 

Klika se cejtí v motoru spokojeně a tak se pouštím do zavření skříně. Vše proběhlo až nečekaně snadno a bez komplikací.

 

 

 

Po smontování mechanizmu řazení vracím na své místo přední víko motoru ale jen bez těsnění - budu sem muset ještě jednou až vyřeším vodní pumpu.

 

Hlavy motoru jsem mezitím dovezl do motorárny v Řevnicích , nechal jsem srovnat styčné plochy a opravit ventilová sedla. Sedla sacích ventilů vypadala celkem dobře a stačilo by je zaleštit , ale sedla výfukových si už žádala zafrézování. Chyba byla že jsem tam vezl hlavy již nalakované, protože po opravení dělících rovin a sedel tady vyplachují hlavy louhovou vodou a ta si s barvou na hlavách moc nerozuměla, takže jsem stahoval barvu podruhé a znovu vezl do laku . Jó chybama se člověk učí. Než budou hlavy hotové  začínám řešit zadní část motoru - alternátor,spojku,hřídel kardanu.

 

Po instalaci startérové spojky ,rotoru alternátoru, výstupní hřídele a spojkového koše kontroluji komponenty spojky .Lamely i pružiny jsou téměř bez opotřebení , takže jediné co musím vyměnit je přítlačný talíř spojky který jsem poškodil vlastní blbostí při rozebírání .Tuzemské kontakty selhaly a tak mi nezbývá než pro něj vyrazit do Němec. Aspoň jsem se trochu vyvenčil a procvičil si těch pár slovíček co znám (-:  . Podařilo se mi koupit i palivovou pumpu, tak jsem zvědav v jakém stavu bude.

 

 

 

V mezičase připravuji zadní víko, stator alternátoru vypadá zachovale i přesto že mu původní majitel asi pěkně zatápěl používáním rádia ,vysílačky a přídavných světel ,takže jej vracím na své místo stejně jako mechanizmus nožního startování který je také bez opotřebení .Pravda je že Winga asi moc lidí nohou nestartuje pokud to není skutečně nutné. Takže měním jen jeho gufero ,které je opět atypické a tudíž objednané v Hondě . Ložisko výstupní hřídele měním pro jistotu také.

 

Ventilová víka dostala pěkně zabrat a stálo mně dost potu je vybrousit a vyleštit. S výsledkem jsem ale spokojen. Při jednom jsem vyleštil i zátky ,čidla a jinou havěť (-:

 

Vodní pumpu jsem nakonec skutečně objednal novou .Koneckonců chlazení je pro zdraví motoru poměrně důležitá věc (-:  . Na místo s ní a konečně zavřít přední víko .

 

Konečně přichází na řadu hlavy motoru . Styčné plochy jsou zarovnány a ventilová sedla zafrézována a zabroušena v motorárně. Po nasazení ventilů a hlavně jejich nových gufer jdou hlavy na své místo , motor tak získává výrazně na své šířce - konečně to začíná připomínat motor z Winga ((-:  .

 

 

 

 

 

Konečně jsou vačky na svém místě a můžou na své místo přijít i nové rozvodové řemeny. Při jejich osazování se celkem potim, přece jen na tom trochu záleží, tak snad je to dobře (-: .

 

 

 

Po zadeklování vaček a rozvodů můžou na své místo rozvody vody. Dočetl jsem se že termostat bývá často zdrojem problémů s přehříváním motoru tak uvidíme jak se tenhle předvede ....

 

Pak už chybí jen karburace , která prošla kompletní rozborkou, očistou a výměnou všeho nemocného. Myslím že to motoru celkem sluší ...

 

Po letech se konečně motor podívá zpět do rámu. Asi už to ani nečekal (-:

 

Konečně se ze skříní a krabic podívají nashromážděné poklady...

 

 

 

Brzdy na Wingovi mi daly dost zabrat, pístky byly zrezlé a hliník tak zoxidovaný že jediná cesta jak je dostat ven byla navařit na ně roxor a opatrně leč mocnou silou vytáhnout.Pístky jsem koupil nové v nerezu, v sadě jsou i gumičky a prachovky takže houby zle.Místo brzdovky byl všude jen prach a krystaly něčeho co kdysi snad teklo, některé kanálky jsem musel pracně najít a znovu vyhloubit ((-: , prostě mechanikova slast .

 

 

 

 

 

 

 

Dokud to nemá obě kola nedá se mluvit o motorce , tak teď už snad ....