Jawa California

Jawa 250 California

 

 

JAWA 250 California

  Calif je v historii Jawy skutečným pojmem a to nejen díky jeho sportovnímu vzhledu ale i díky jeho vývozním úspěchům.Je pěkné prohlížet katalogy v angličtině a číst o tom jak se prodával ve světě.Je to určitě zajímavá motorka.Nikdy jsem se o tenhle typ příliš nezajímal ačkoli se mi vždy líbil a tak jsem se při zjišťování informací o něm na webu dověděl hodně nového.

Moje Californie je dvěstěpadesátka s motorem 590 .

 

Při rozebírání mně potěšilo že je vše původní , nikdo nic nevyměňoval a motor nebyl půlen ,takže celkem dobré zprávy ...
Dokonce i zjišťování poškození a závad proběhlo bez většího zděšení (-:
Motor půlen nebyl,ale přesto jsem byl zvědav co v něm asi bude ? Ale ani tady se nic velkého nekoná,ložisko u řetězového kola má sice poškozenou klec a kola 16 a 17z. jsou lehce opotřebována a bude lepší je vyměnit,ale jinak žádná velká hrůza, takže o starost míň ....
Na středy kol je celkem smutný pohled a bude asi stát dost práce je zkulturnit a pokud jde o sedlo tak to je druhý neveselý pohled na výsledek lidové tvořivosti (-: .
Po pár týdnech se mi začínají scházet díly zpátky domů a na ty už je veselejší pohled ...
Středy kol byly skutečně nepříjemnou záležitostí ale výsledek smazal vzpomínku na utrpení při jejich čištění ((-:  a vpletené do kol se zas můžou točit světem dál a dál ...
Už už sem chtěl začít motorku skládat že je vlastně vše pohromadě ale pořád mi něco říkalo že není vše na svém místě a v tom mně to napadlo - motor !?  ((-:    a tak hurá na GO .
Po nalisování nových pouzder kyvné vidlice a jejich vystružení vracím kyvnou vidlici zpět na původní místo.
Po osazení nových ložisek do skříně motoru a výměně dvou kol převodovky začínám skládat  motor....
V mezičase kdy nemůžu pokračovat ve skládání protože zase něco někde chybí (-:  skládám vidle a řeším krk řízení. Koupil jsem nové misky řízení a přestože sem si jist že je vše na svém místě a tak jak má, tak mám problém s utažením matice krku -kouká málo závitu - začínám mít obavu že misky které jsem koupil jsou vyšší  - takže zase zdržení ....
Tak problém s miskami se potvrdil - nový pár misek je o 2mm vyšší než ten původní, takže na dvou sadách v krku se jedná již o 4mm-celkem dost řekl bych (-:  . Daří se mi sehnat původní misky ,ale ty nové prakticky nepoužitelné musím nechat upravit -  škoda času i energie )-:
Teď už nic nebrání namontování blatníku a předního kola a začíná to pomalu připomínat motorku. Elektrika už je také na svém místě,ale chybí dokompletovat motor takže ještě poslední kontrola a jde se na to ať už se do něj nepráší (-: .
Skládám Califa pro radost a tak přichází na svět celkem pomalu, užívám si to ((-:  . Sem tam nějaké to zdržení když něco chybí . Při montáži výfuků zjišťuji že mám kolena na 350-ku, takže je vyměňuji ,ale vše probíhá v pohodě .
Původní kaslík baterky byl totálně rozpadlý ,takže se pouštím do nového a to mně hodně zdržuje, je to celkem pracná záležitost.Když ho konečně dokončím, čeká mně držák krytu řetězu, což je stejně zdlouhavá záležitost a tak až těsně před Štědrým dnem Califa dokončuji , ještě ale chybí motorová zkouška ((-:  .
Tak po té děsné letošní zimě přišlo konečně jaro i když ho už nikdo z nás ani nečekal ((-: a s jarem zprovoznění Califa který dosud stál nakonzervován pod plachtičkou a čekal až přijde jeho čas. Po nalití benzínu,přišroubování značky  a kontrole utažení důležitých šroubů (-: jsem ho po prvním nacupování párkrát prošlápl a s napětím zatlačil klíček do spínačky .Světe div se ,na druhé prošlápnutí běžel,což mi bylo hodně velkou odměnou. Jak se ozval už mně to táhlo do sedla a tak jsem v letu naskákal do kůže a hurá "on the road"  .Dali jsme společně prvních třicet kilometrů a já se k němu choval skutečně slušně.Nijak jsem ho nepřepínal a čekal co se bude kde dít a ono nic. Zatím všechno funguje jak má a tak jsme se vrátili z první projížďky naprosto v klidu a bez závad.Doufejme že to tak bude pokaždé (((-: .
Tak když porovnám jak to dopadlo tak si myslim že to snad neni až tak nejhorší ((-: .