Jawa "bizon"

Technická data

Renovace Jawa 250 typ 623

 

 

JAWA  "bizon"

   Jawa 250 typ 623 a Jawa 350 typ 633 které získaly díky svému nahrbenému vzhledu přízvisko "bizon" byly konstrukčně velmi zajímavé stroje , které však byly vyrobeny v malých sériích a byly z výroby vytlačeny megapopulární a obchodně veleúspěšnou Jawou 350 typ 634 ,tzv. "čtyřkou" . Motocykly vycházely z tzv. unifikované řady , která byla vyrobena pouze v omezené sérii a od její sériové výroby bylo upuštěno. Bizon ale zdědil řadu konstrukčních prvků z unifikované řady jako kolébkový  rám, dvouválcový motor který byl vyráběn i s odděleným mazáním (Oilmaster) a přední vidlici s letmým zakotvením do jediného nosníku .

 

 

Pravdou je že tato velice technicky zajímavá řešení nepřispěla příliš k dobrým jízdním vlastnostem stroje které byly celkem často kritizovány.  Bizon byl představen na v roce 1968 na veletrhu v Brně a dva roky nato sjel z linky první motocykl.  Motor dvěstěpadesátky měl výkon 16k  a motor třistapadesátky 21k . Tento výkon dovoloval "bizonu" rychlosti 120-130 km/hod.  Dvěstěpadesátky se dle záznamů vyrobilo 2416 kusů a třistapadesátky 2175 kusů. Bizon byl častým terčem úprav a proto se těchto strojů zachovalo v původním stavu skutečně poskrovnu a udržovaný stroj v původním stavu je k vidění skutečně zřídka.