Jawa "bizon"

Technická data

Renovace Jawa 250 typ 623

 

 

Renovace JAWA  250 typ 623 "bizon"

   O bizona jsem nikdy v životě nezavadil. Jen od pár kluků z intru jsem slýchával, jak to jede jak praštěný a jaká je to super věc, ale nikdy jsem na něm neseděl, nejel a ani jsem neměl možnost si ho nějak blíž prohlédnout. Pravda je, že jsem po něm nikdy ani netoužil a otevřeně přiznávám - nikdy se mi nelíbil. Sice mně občas nahlodávaly řeči o tom jak je tahle motorka zajímavá technicky- to je vždycky rajská hudba pro moje uši, ale protože bizonů je málo a celkem jsou v ceně tak jsem o koupi ani neuvažoval.

 

Někdy ale běží věci tak nějak samy a tak se stalo že jsem jednou při cestě autem zahlédl koutkem oka stát bizona u baráku u silnice. Nedalo mi to, vrátil jsem se a po krátké debatě jsem toho "skoro opraveného" nebožáka vezl domů. Skoro opraveného proto, že kdyby ten dotyčný nechal motorku v původním stavu udělal by mi velkou radost. Nevím kde se v lidech bere ten pocit, že rozebrat motor je přece se sekerou legrace a že při skládání motoru stačí pár ran kladivem a on se zase zavře. Dělal jsem takových motorů už několik a pokaždé je mi u toho hořko. Teď mám zase díky tomuhle "na tom přece nic neni" zase starosti s dovařením a přebroušením karterů, opravě ulámaných žeber na válcích a hlavách, zjišťování dalších poškození apod.
Přes všechny škody na téhle motorce jsem rád, že jsem ji tam nenechal protože technických zajímavostí je na bizonu skutečně řada a tak se tím teď kochám. To že si musím něco o Jawě přečíst na webu abych se do ní pustil je pro mně naprostá novinka a líbí se mi to. Při courání na webu jsem našel spoustu zajímavých informací a čím dál tím víc mi nejde do hlavy jak se dalo bez netu dřív žít ((-: Našel jsem i debaty o úpravách motorů bizonů co se dělávaly a při rozebírání motoru jsem zjistil že tím prošel i můj bizon a tolik už mně nepřekvapilo když jsem místo vrtání 52mm sériové dvěpade na svém motoru našel vrtání 59mm, čímž se z mojí dvěpade stala někdy v minulu třistadvacítka. Také počet spojkových lamel v mém motoru odpovídá třipade a ne dvěpade. Moje první seznámení s čerpadlem oilmaster je také příjemným zážitkem (ačkoli toť řidiči proklínaná součát motorek Jawa).Rád bych ho zprovoznil ačkoli rizika tohoto počínání znám, proto mně potěšilo že je funkční a bylo vyřazeno z činnosti pravděpodobně preventivně a ne pro závadu.
Po rozebrání,očištění a roztřídění dílů je mi jasné, že mně čeká hodně shánění,,opravování a utrácení, než mně tahle motorka sveze na svém divném hrbu,,ale už teď vím, že si opravu zaslouží, že ti co ji sestrojili nechtěli jen "vykrádat ze starých výkresů ve skříni,, ale chtěli udělat něco nově a zajímavě a myslím, že se jim to povedlo - to že to nebylo až tak úplně to pravé jak se všude píše, jim nemůže mít nikdo za zlé, protože i slepé uličky pomáhají vývoji (tady je na místě vzpomenout na průkopníka slepých uliček Járu Cimrmana (-: .

Bizon je skutečně motorka, která stojí za prohlédnutí a nedivím se lidem, kteří si ji oblíbili tak, že na ní nedají dopustit.Přesto že mám zatím jen pár beden bizona, myslím že už patřím mezi ně. Díky chlapi za bizona!!

Motor rozebírám s nechutí, protože je vidět jak ho někdo prasil, záseky od páčidel ,ulámané hrany,ulámaná žebra  ,prostě je mi jasný že tenhle motor dostal pěkně zabrat a budu muset shánět spoustu dílů nebo možná i jiný motor. Po rozebrání se potvrzuje , že kartery bude lepší sehnat jiné. Ostatní součásti z motoru vypadají snad v pořádku.

Daří se mi sehnat ještě jeden nekompletní motor a jedny kartery . Rozebírám a doufám že se mi  z toho podaří jeden motor složit .

 

Po sundání levého víka je díky emulzi místo oleje jasné ,že v motoru byla voda . Po rozebrání spojky se to potvrzuje , třecí lamely i spojkový koš jsou značně poškozené rzí.Začínám mít obavu o převodovku ....
Po rozpůlení skříně a vyjmutí převodovky zjišťuji že to přežila bez úhony. Všechna kola i hřídele uchránil olejový film,voda s olejem naštěstí na převodovku nedosáhla . Takže mám dva válce a dvě hlavy s nepoškozenými žebry,kliku a převodovku. Spojku a víka mám z původního motoru ,takže to vypadá nadějně.

Pokud jde o kartery tak mám teď dokonce troje a o to horší je zjištění že ani jedny nejsou naprosto OK . Nejhorší jsou ty z původního motoru. Zbylé dva mají různá poškození u řetězového kola pravděpodobně od přetržení řetězů - to musí bejt silák ten bizon ((-: .

Takže nezbývá než navštívit svářeče a pokusit se zachránit co půjde.

 

Svaření se podařilo, úchyt je na svém místě a motor se připravuje na kompletaci. Ze dvou převodovek které mám k dispozici se skládá jedna z těch lepších dílů a původní spojka, která dostala zabrat vlhkostí, je nahrazena jinou s dvouřadým primárem.

Při skládání motoru mně čeká ale nemilé překvapení- v ojnicích  mám oka na pístní čepy průměru 18mm a v pístech mám čepy průměru 16mm. Kliku dělala jiná dílna než výbrusy a výsledek je, že  každý svou práci odvedl  asi dobře, ale dohromady to tak nějak nejde (-: .

Takže se musí řešit pouzdření ok, což naštěstí není problém díky šikovným rukám pana Holejšovkého, kterého za to velebím, takže motor je záhy složen a připraven na montáž do rámu. Olejové čerpadlo zatím dál spí v krabici a do motoru ho neosazuji, až snad někdy, až dostanu odvahu (-: .

 

Během té doby co se skládá motor neodolám náhodné koupi dalšího zachovalého motoru a začne mi vrtat hlavou myšlenka na 350-ku. Jenže to co jsem koupil je zase 250-ka, takže začínám pátrat po možnosti přestavění na třipade. Přes všechna moudra typu "neboj to je všechno stejný, je to přece unifikačka" , je skutečnost  samozřejmě jiná, takže pomalu začínám snášet díly na hromádku. Jako první přibyla v krabici zrepasovaná klika se zdvihem 65mm. Výbrusy zatím odkládám protože u jednoho válce mám ulomený velký kus žebra takže čekám na mistra svářeče a jeho um. V dalším kroku řeším hlavy, a daří se mi koupit nepoškozené třistapadesátkové hlavy a přes všechny moudra typu "to je stejný" se na vlastní oči přesvědčím že to teda nee.....

250-ka      
350-ka     

Rád bych už aspoň něco poskládal tak připravuju část motorky do laku.

Některé díly si do písku netroufám dát, takže z nich sundávám barvu za pomoci odstraňovače, škrabky a kartáče a při tom jak odkrývám jednu vrstvu barvy za druhou si připadám jak archeolog (-: . Je až neskutečný kolik barev jedna motorka může dostat.

Přední masku jsem na bizonu neměl, ale  podařilo se  mi sehnat originální, pokud jde o lak tak ačkoli je z jiné motorky má na sobě také několik vrstev laku, lidová tvořivost nezná hranic (-: . Původní plast je v pěkném stavu, má jen jednu prasklinu která jde snadno svařit, připomnělo mi to staré dobré časy kdy jsme svařovali plasty na dovezených "japoncích".

Lidová tvořivost je znát i na plechu masky na kterém jsou "vyrobeny" další dva otvory pro kontrolky. Kontrolek holt není nikdy dost (-: . Světlo není původní, takže mně čeká sehnat origo, ale jinak snad OK .

Pokud jde o barvu tak volím černou s chromem, nějak mi padla do oka, bude to sice ta dražší varianta protože chrom zas podražil ale myslím že to bude stát za to. Povrch nádrže je v pořádku takže chrom dopadl dobře. Pokud jde o lak volím osvědčenou lakovnu takže není co řešit (-: .
Ráfky, dráty, ložiska .......   prostě kola (-: