Jawa 350 typ 634

Technická data

Restart Jawa 350 typ 634

Restart Jawa 350 typ 634-7

 

 

Renovace JAWA  350 typ 634

   Ačkoli jsem se zařek, že už žádnou motorku nebudu domu vozit, že už nevim co dřív, neodolal sem pokušení a dovezl v kufru auta čtyřku na které jsem si v mládí užil spoustu zábavy i průserů. Při rozebírání jsem zjistil, že musela stát chudák pod okapem, protože voda vytekla snad ze všech zákoutí co čtyřka má. Čep kyvné vidlice ač údajně nezničitelný byl zarezlý a nedával kyvce žádnou šanci se pohnout a byla to fuška dostat ho ven -uvnitř nebylo zdrávo, stručně řečeno nic...

 

To samé se odehrávalo na přední vidlici, která ač z typu 638 (to je ale důvod proč mi chybět nebude-sbohem) měla díky poškozeným prachovkám ve kterých stála voda totálně vyrezlé tyče. Majitel mně ujistil, že vzadu je atypické kolo a díky tomu je zvedlý zadek. Na první pohled bylo ale jasné, že kolo je původní pouze obuté v hranaté pneu 4x18´´ do kterých jsme čtyřky obouvali jako kluci, protože to dobře vypadalo, ačkoli jízdní vlastnosti tím dostaly pěkně na řiť. Kouzlo úpravy bylo ale jinde a to v prodloužených zadních tlumičích a to prostým navařením. K tomu ještě ohnuté podsedlové trubky, aby záď letěla do nebe jako u těch motorek z plakátů v německých časopisech ((-: prostě mi to připomnělo mládí v plné síle- tohle všechno jsme dělávali, aby Jawa dostala punc sportovní motorky. Teď po letech budu tohle všechno odstraňovat a dávat věci zpět tak, jak byly, protože ji chci dát do původního stavu ....co se to se mnou wole děje??? (-:
V první fázi po zjištění co všechno se vyhodí hned a co až zítra jsem nechal opískovat a nalakovat pár základních věcí abych mohl nějak začít kdybych našel trochu času. Koupil jsem také kompletní uložení kyvné vidlice, které mně přišlo asi na 450 Kč sakumprdum, což mně při dnešních cenách celkem potěšilo...
Začal jsem se rozhodovat jak bude jednou tahle čtyřka vypadat. Nebylo to nijak složité. Moje čtyřka je z roku 1974 a tak volba padla na provedení, které se vyrábělo v červené světlé s černým rámem a blatníky a původním světlem. Zrovna tak nějak totiž vypadala ta čtyřka na které jsem jako šestnáctiletý nemajitel řidičáku vlál na silnicích kolem Ještědu s neuvěřitelně přiblble šťastným ksichtem a rozbušeným srdcem v duchu oslavujíc strýce který mi ji tehdy půjčil, vrývajíc si tyhle zážitky na trvalo do paměti, protože na to se nedá zapomenout... ňákej první sex-sorrry děti o tom už nic nevim, ale první jízda na třindě o tom Vám můžu povídat dlouho - pojďte sedněte si ... ((-:
V další fázi jsem se rozhodnul sehnat původní světlo a to se mi i podařilo. To nad čím jsem v mládí ohrnoval nos mi dnes připadá tak nějak krásné ((-:
Na co šáhnu to se musí buď opravit nebo vyměnit a tak vlastně není nic vidět. Jen občas něco přivezu z laku nebo pozinku a uložím to do bedýnky ((-:  .
Po přivaření chybějících držáků a vyčištění uložení kyvky začínám konečně motorku stavět. Motor je už po GO - při opravě bylo nutno vrátit některé věci do původního stavu - je to jeden z prvních motorů do typu 634 který měl ovládání spojky pod karburátorem a neměl spojkový automat - to ale bylo někomu z předchozích majitelů líto a tak do motoru nanutil dlouhou řadící hřídel i s automatem.
Řízení dostalo nové misky , stojánek nové čepy  a kyvná vidlice byla  nazbrojena  kompletně z nových dílů,protože ty původní byly totálně zničené.
Konečně jsem si dovezl nalakované díly od lakýrníka a tak můžu začít "čtyřku" stavět.
08-2008  Už pár dnů tahám dráty a musím říct že mi to už docela leze krkem,už aby se rozsvítilo všechno co má.Když sem motorku koupil byly na ní dvě původní blikny,takže sem začal další dvě shánět a docela mně děsí že sem za půl roku nesehnal ani kus - budu se muset asi víc snažit (-: .
09-2008  Ani jsem si neuvědomil jak to léto rychle uteklo a tak mně dost zaskočilo ,když jsem se dozvěděl ,že sraz Jawa klubu na Jizbici na který se chystám od jara a chci na něj jet právě na čtyřce je už za týden .Po týdenním finiši jsem čtyřku skutečně dodělal a dokonce mi zbyl i jeden den na oživení což jsem bral jako parádní rezervu .Bohužel ani ten den  mi nestačil na to, abych čtyřku rozjel a tak jsem na ní na sraz prostě nejel ,škoda  )))-: 
09-2008  Nikdy jsem Jawu neoživoval tak dlouho jako tuhle čtyřku. Těch výměn karburátorů,seřizování předstihů,výměn svíček,kondenzátorů,kontrol všeho možného i nemožného.Když už náhodou chytla tak uvadala,jela divně,na čtyřku nechtěla jet vůbec.Protože motor repasoval profesionál tak mi trvalo opravdu dlouho než jsem připustil že by mohla být závada tady, ale nakonec se to potvrdilo.Středový komínek který odděluje klikové komory byl nasazen obráceně a tím byl vlastně skoro uzavřen průchod směsi do válce .Směsi se  tam dostávalo tak poskrovnu, že se divím že motor vůbec chtěl někdy chytit nebo dokonce trochu i jet. Po odstranění téhle "prkotiny" už čtyřka šlape jak má,ale toho času a srazu je mi líto . 
9-2008  Tak konečně po dlouhé době jeden trochu pěkný den a my můžeme konečně vyrazit každý na své Jawě.  TDM-ka to sice asi těžko pochopí, ale co naplat (-:  .Vypadá to že je to podle předpovědi počasí jedna z posledních letošních projížděk, tak si ji náležitě užíváme .Silnice se motorkama jen hemží,všichni chtějí ještě užít pár kiláků.Na vyhlídce na Slapech  se na parkovišti kromě našich Jaw vyhřívá i párek péráků ,pár čoprů i zmrzlin s trojkou na tacháči - prostě od každého trochu.Poklábosíme u kafča a mydlíme to dál ať něco užijem.Z Jawin slézáme až večer když už začíná být nevlídno trochu vystydlí,ale maximálně v poho.
Po delší pauze se pouštím do doladění "čtyřky" ,protože jsem na ní pár věcí odbyl v zápalu toho aby už jezdila. Takže montuju originál výfuky, zadní stupačky,řidítka a zadní blikny. Teď už na ní je nepůvodní myslím jen sedlo - má být hladké ,ale to až zas někdy (-: .