Jawa 350 typ 634

Technická data

Restart Jawa 350 typ 634

Restart Jawa 350 typ 634-7

 

 

Renovace JAWA  350 typ 634-7

   Jednoho zimního večera jsem si krátil čas listováním v  Aukru a náhodou jsem při tom otevřel aukci s Jawou 634 ve sportovní úpravě. Při pohledu na ty tvary se mi zastavil  dech,  tohohle sporťáka bych chtěl mít v garáži a se sklenkou v ruce se kochat jeho ladnými tvary a kvalitou zpracování,  byla to prostě báječná záležitost....

No dobře dobře, končím už s legrací, prostě mělo to papíry a ty by se mi hodily a všechno ostatní už mi bylo celkem jedno, takže tak (-: .

Motorka byla skutečně až tak ošklivá, že jsem přihodil jen něco málo čeho by mi nebylo líto a počítal s tím, že mně stejně přeskočí někdo,  kdo je ještě zoufalejší než jsem já  (-: .

O to víc mně  překvapilo, když jsem dostal zprávu, že jsem Aukci vyhrál. Nakonec jsem snad  ani neměl moc radost, znamenalo to zas někam jet, něco nakládat, rozebírat, shánět, přihlašovat, bejt pořád špinavej, rozčilovat se, že zas něco nejde, něco nepasuje, a spoustu dalších nepříjemností, tak jsem chvíli tupě koukal do krbu, než mi došlo, že tohle všechno vlastně dělám hrozně rád a že se na to moc těšim (-: . Tak jsem hned domluvil odvoz a začal se těšit na to, až zas někam pojedu , budu něco nakládat, rozebírat ......... a a vůbec (-:

Za pár dnů byla Jawa doma a já se v dílně kochal lidovou tvořivostí ke které někoho dohnal komunistický nedostatek. Připomněl jsem si díky tomu zase ty staré dobré časy kdy jsme s kamarády stejně zapáleně přestavovali Jawy na japonské čtyřdobé čtyřválce s úžasnými tvary přesně dle obrázků v časopise Motorrad  ((-:.

 

Když jsem se dostatečně vynadíval na tu krásu, dal jsem se do díla a vše co se mi nelíbilo jsem sundal a připravil na odvoz do sběrného dvora. Když jsem se podíval na to co mi zbylo, zůstal jsem nad tím  trochu zaraženě stát, zbylo mi toho po čertech málo (-:  , ale co, chtěl jsem přece jen ty doklady nebo ne?   ((-:
Když jsem procházel použitelné díly, překvapilo mně jak jsou zachovalé. Pod nánosy barvy jsem nacházel velmi slušné chromy a hlavně motor byl v opravdu dobré kondici. Výfuky měly sice pár šrámů, ale vyhodit je nedokáže ani takový hnidopich jako jsem já (-: , ty si ještě svoje odjezdí a ještě při tom nadělají fůůůru parády (-: . Začal jsem díky tomu uvažovat o renovaci. Sice chybělo pár věcí jako asi půl motorky a možná ještě o chlup víc (-: , ale na čtyřku, kterých je na světě stejně tak moc jako je hloupých lidí, se díly určitě seženou levou zadní, takže je rozhodnuto , jde se renovovat!
Začal jsem tedy s renovací toho co k renovaci bylo. Odstranil jsem z vidlic, kol a motoru asi tak  tunu nátěrů všeho druhu a zároveň jsem odvezl do sběrného dvora to co jsem z použití vyřadil a začal shánět to, co někdo z Jawy sundal a odvezl do sběrného dvora  přede mnou (-: . Páni, jak jsme my lidé ale rozmanití (-:
Během příprav  jsem začal shánět chybějící díly a můj optimismus se brzy vytratil. Na čtyřku bylo v nabídce dílů jako šafránu a dokonce ani obvyklé zdroje nezafungovaly. Z dokompletování "čtyřky" se tak stala celkem náročná záležitost. Kam se ty díly poděly? Vždyť podle toho co vím z doslechu se vynosilo z Jawy ven víc dílů, než se jich na lince namontovalo (-:  Když k tomu připočtu ještě tu spoustu motorek která se musela rozebrat při podobně nepodařených úpravách, tak tomu vážně nerozumím.

 Když už sem někde nějaký ten díl konečně objevil, tak se ukázalo, že jezdil posledních třicet let někde na Sibiři den co den za každého počasí, byl  pětkrát rovnaný kladivem , třikrát svařený a  měl upravené závity z M10 na M16 (-: .

Opravdu moc nepřeháním (-: , sehnat něco použitelného byl skutečně problém. Nakonec jsem díly dohromady dal , ale bylo to opravdové martýrium a dnes už bych takhle nekompletní čtyřku asi nekoupil ani za tak dobrou cenu jako byla tahle.

Uložení kyvky mělo své dobré dny už za sebou, takže nezbývá než se vydat na nákupy a už to zase začíná. To máte uložení kyvky, ložiska, nohavice řetězu, obložení brzd, misky řízení  ........  rabicku, hřebíky ... ((-: . Nechá se utratit dost a dost , takže rozpočet Jawy začíná znepokojivě stoupat, ale co naplat, teď už dělám motorku na ježdění a taková musí být nejen plně funkční ale i  spolehlivá, takže vše jak má být. Elektriku si nakonec dělám sám, sice jsem našel něco i v nabídkách na netu , ale to není nic podle mého gusta.
Díky dlouhým dodacím lhůtám lakýrníků jsem se rozhodl navázat na své lakýrnické úspěchy v dávnověku (-: . Nakoupil jsem ty nejkvalitnější barvy co se daly koupit, nanosil na hromadu všechny díly, které jsou potřeba aby se dalo začít skládat a dal se do díla. Na to, že jsem to tak dlouho nedržel v ruce to dopadlo dobře a hlavně jsem díky tomu mohl začít Jawu skládat prakticky hned.
Samotné skládání motorky bylo už  za odměnu a moc mně to bavilo. Užíval jsem si to a začínal se těšit na finále na ten její kultovní zvuk (-: .
Lakování mně po letech  začalo zase bavit, tak jsem připravil pod lak i vrchní díly. Zkusil jsem ve svých skromných podmínkách nalakovat vrchem na zkoušku i blatníky, ale nebylo to ono, lesk byl v pořádku přesně dle zadání (-: , ale prachová zrnka mi dílo deklasovala na úroveň která by byla určitě pro běžné ježdění dostatečná , ale já chtěl něco víc, takže jsem s těžkým srdcem lak znovu přebrousil a vydal se na cestu k odborníkům, kteří se ve svých boxech umí s prachem vypořádat (-:

Bylo mi jasné že si zase počkám, ale za tu kvalitu to stojí. Navíc u těchhle dílů už mi zdržení až tak nevadilo, protože jsem měl  zatím co kompletovat.

Výsledek byl jako vždy skvělý, vyzvedávat věci z lakovny, kde to opravdu umí, je pro mně vždy zážitek. Jsou to ale vždy tak trochu i nervy abych díly dovezl v pořádku  domů. Tentokrát to dobře dopadlo a tak je po vyzrání laku s nadšením montuju na motorku a nemůžu se na výsledek  dost vynadívat (-: .
Skládání probíhalo celkem bezproblémově, až na bliknách jsem se trochu zaseknul, protože jsem je neměl vůbec a všechny díly co jsem doma na čtyřku kdy měl jsem bohužel před lety prodal za babku jen proto, aby mi nepřekážely. Nechal jsem se přesvědčit na koupi replik a to i přesto, že jsem se už před lety zařekl, že žádnou repliku už nikdy nekoupím , protože to není nic jiného než vyhazování peněz z okna. Blikny ale vypadaly na pultě celkem dobře, pomalu bych je nepoznal od originálu a tak jsem je vyměnil za hrst bankovek a spěchal je namontovat na svá místa na Jawce. Bohužel i tenhle pokus skončil fiaskem a já se opět vrátil k původnímu rozhodnutí repliky nebrat. Nikdo mi nevymluví,  že je škoda podobné šmejdy vůbec vyrábět a špinit jejich výrobou planetu , že je škoda plnit silnice řadami kamiónů, které nás zdržují od života proto, aby nám tyhle šmejdy dovezly a my je mohli obratem vyhodit na skládku a že je opravdu škoda ničit si psychiku jejich montáží, která nakonec stejně skončí cestou ke kontejneru. Možná máte lepší zkušenosti než já a pokud ano , přeju Vám to, já to mám ale bohužel takhle.

Koupil jsem tedy na Aukru  původní blikny staré přes třicet let, očistil jsem je , přeleštil, a ony nejen že při montáži nepopraskaly jako ty šmjedy vyrobené z drcených PET lahví nebo čeho ještě horšího, ale ony i hezky vypadají a mají se k světu tak, že bych věřil, že budou blikat dalších třicet let.

Nikde se mi nepodařilo sehnat ani gumu pod nádrž což je dost nedostatková záležitost a nikdo ji asi ani nevyrábí tak jsem si ji musel vyrobit , to je ona ...
... pardon to je ještě před výrobou , tady tohle to je ona ((-: ....
Po montáži palubní desky a předního světla je "čtyřka" hotová a já se chystám na první start. Motor jsem tentokrát negenerálkoval,  protože byl po kontrole v opravdu dobré kondici a byl dokonce i po výbrusu bez znatelného opotřebení, tak mi bylo líto ho rozebírat. Vypadalo to, že nevrčel pěknou řádku let, takže jsem si raději nedělal žádné velké naděje a tak trochu jsem počítal i s tím, že bude muset třeba i z rámu ven až zjistím že vypadávají rychlosti a kdo ví co ještě.
Start proběhl na výbornou , už na páté šlápnutí se motor ozval, jen mu chvíli trvalo než než si odkašlal a rozběhl se s plnou parádou. Samozřejmě jsem neodolal a musel se hned svézt,  už i proto abych vyzkoušel právě to řazení. Dopadlo to dobře, rychlosti drží a motor má sílu, což je velká úleva, opravdu by se mi ho nechtělo z rámu vyndávat.

Nakonec tedy to, co začalo jen jako pořízení dokladů, skončilo jako další, tentokrát neplánovaná renovace "čtyřky", kterou jsem si ale opravdu užil, zavzpomínal přitom na "staré dobré časy" a  začal se zase těšit na projížďku v modrém dýmu, mám ty "čtyřky" prostě rád. Tak vítej "čtyřko" mezi živými  a koukej sekat dobrotu (-: .

Tahle "čtyřka" je podobného roku výroby jako moje VF-ka, přikládám sem pár fotek pro porovnání vývoje techniky ze stejného období, názor si udělá určitě každý sám ....